fbpx

התרנגול של פורטוגל

התרבות של פורטוגל היא תערובת של ישן וחדש, תרבות עתיקה ותוססת, עשירה ממאות שנים של היסטוריה, אמנות, מטבח מסורתי, מוזיקת מקומית, והרבה סיפורים ואגדות.

התרנגול מבָּארסֶלוֹש  (גָאלוֹ דֶה בָּארסֶלוֹש – Galo de Barcelos) – דמות ידועה ונפוצה בפורטוגל.
בארסלוש, עיר בפורטוגל שנמצאת בצפון המדינה. בעבר, כמו גם בימינו,  משמשת כמעבר לעולי רגל העושים את דרכם לעיר סָנטיאגוֹ דֶה קוֹמפּוֹסטֶלַה (Santiago de Compostela)  שבספרד. שם נמצאת הקתדרלה, שלפי האמונה, קבור בה השליח יעקב בן זבדי, אחד מ-12 התלמידים של ישו.

הקשר בין בארסלוש לבין התרנגול החל באגדה מימי הביניים, כשיום אחד הגיע לעיר צליין ספרדי שהיה בדרכו לקתדרלה אשר בסנטיאגו דה קומפוסטלה. הוא נחשד, לשווא, בביצוע פשע. לא הועילו כל הסבריו ותחנוניו, כשניסה להוכיח את חפותו. החשוד הפך לנאשם ונידון למוות בתלייה. לפני ביצוע הגזר הדין, ביקש הצליין להיפגש עם שופט שנאות לקבלו בביתו בשעה ששהו בו אורחים אשר נהנו מארוחה דשנה. הנאשם ניסה להוכיח שוב שהוא חף מפשע, אך ללא הצלחה. בצר לו, הצביע על תרנגול  צלוי שהיה על השולחן, והכריז שחפותו וודאית כי כאשר ייתלה, התרנגול יקום לתחייה. דבריו עוררו צחוק והנידון למוות נשלח להוצאה להורג כשהוא מתפלל לישועה.
התליין החל לקשור את לולאת החנק לצוואר הצליין ו…הופ! הלא יאומן קרה…התרנגול הצלוי קם לתחייה…והשמיע את קריאתו…קוקוריקו. השופט נדהם, מיהר לעמוד התלייה והתברר לו שגזר הדין עדיין לא יצא לפועל בשל תקלה בקשירת חבל התליה. השופט שהיה עד לתחיית התרנגול זיכה את הצליין מכל אשמה, הצליין שוחרר והלך לדרכו כאדם חופשי.
עברו שנים מספר והאיש שב לבארסלוש והקים שם, את צלב האדון של התרנגול (Cruzeiro do Senhor do Galo) שנמצא כיום במוזיאון הארכיאולוגי שבעיר.

במהלך הזמן, דמות התרנגול נהייתה מזוהה כסמל תיירותי של פורטוגל. דמותו מתנוססת על כרזות תיירות; יש לו נוכחות בירידים ואירועי קידום מכירות; אפשר להיתקל בו בצורתו האופיינית בגדלים שונים ובשלל צבעים; דרך פסלונים, כלי קרמיקה; בחלונות ראווה של חנויות מזכרות מוטבע על חולצות, מגנטים, טקסטיל  ועוד.
אומרים שהתרנגול מבארסלוש הוא סמל לאמונה, ניצחון הטוב, יושר וצדק ומבוסס על סיפור האגדה.

 

    

לקבלת מידע ואו תיאום פגישה, חייגו אלינו 054-8295829 או השאירו פרטים:

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.