fbpx

החלום הקליפורני החדש הוא בפורטוגל

אנו מביאים לכם כתבה מעניינת שפורסמה במגזין לוס אנג׳לס, לפני ה-Web Summit שנערך בליסבון, אשר הביאה לתגובות ועניין רב.
*הכתבה מתורגמת. לינק לכתבה המקורית באנגלית מצורף בסוף הטקסט.

***

״החלום הקליפורני החדש הוא בפורטוגל״

דמויות מפתח מהוליווד ומשפיענים מתחום הטכנולוגיה בעמק הסיליקון נוהרים אל התאומה האירופאית של ה׳גודלן סטייט׳. "נדמה שזו בחירה מוזרה, לא?" אמרה מדונה לאחר המעבר המפתיע שלה מלונדון לליסבון ב-2017. אך לאחרונה, פורטוגל הפכה ליעד חיוני עבור תושבי קליפורניה בחיפוש אחר התחדשות וחיוניות. אומה שפעם פיצלה את העולם עם ספרד, ואז איבדה מהרלוונטיות שלה למשך מאות שנים, היא המקום האופנתי החדש לצמיחת סטארטאפים, ליצירת צוות בינלאומי, לרכישת דירה או פשוט בשביל לחיות. יוקר המחיה הוא פחות מחצי מזה של קליפורניה, ארוחת ערב לשניים תעלה בערך 25 דולריין טוב מהסופרמרקט הוא זול יותר ממים בבקבוק בL.A., והבעיה של כוח העבודה, והפוליטיזציה של המגפה נעדרות ממנה באופן מרענן.

ליסבון פועמת עם קהילה תוססת של גולים: ברזילאים, צרפתים, אוקראינים, בריטים, אפריקאים, איטלקים, ויותר ויותר, גם תושבי קליפורניה. סקרלט ג'והנסון, אחת השחקניות בעלות השכר הגבוה ביותר בהוליווד, קנתה דירה בשכונת פרינסיפה ריאל בעיר (Principe Real); ׳גיבור העל׳ מייקל פסבנדר השיג דירה בשווי 2 מיליון דולר המשקיפה על נהר הטז׳ו. השחקן ג'ון מלקוביץ' כל כך הוקסם שהוא התבטא בווידאו שצילם: "חגיגה לעינייםהארכיטקטורה והמגוון שלה, הצבעים, הנוףתרבות נהדרת, אנשים נהדרים, אוכל נהדר." בליסבון תוכלו להתענג בבוקר על קפה ב-70 סנט, לחצות את המדרכה, ה-calçadas המעוצבת, בדרך לחלל עבודה משותף ואופנתי, לסעוד עם חברים בארוחת סרדינים ויין ירוק, ולחגוג עד 4 בבוקר ביום חמישי בלילהואז לעשות את אותו דבר שוב ביום שישי.

הסלבריטאים החדשים שהגיעו לפורטוגל הם סמלים לגלות גדולה יותר שנמצאת בהתהוות. ההגירה האמריקאית לליסבון ולפורטו זינקה ב-33%  בשנה שלפני המגפה. והחוויה המובהקת של קליפורניה, הקונפאב הטכנולוגי, חוזרת בשידור חי בנובמבר הקרוב בליסבון עם ועידת ה- Web Summit המסיבית, מעמדה האישי הוא תוצר של מדינה שמתהדרת כעת בשיעור חיסונים של %89, הגבוה בעולם. פורטוגל, שהייתה בעבר יעד לחופשה זולה באירופה, היא כיום אתר התיירות המוביל באירופה כבר מספר שנים ברציפות.

פורטוגל יכולה להיראות כמו התאומה האירופית של קליפורניה, בכל כך הרבה רמות, אם כי ללא השריפות האפוקליפטיות והבצורות המתמשכות. ליסבון ממש מקניטה את תושבי קליפורניה: כמו בסן פרנסיסקו, גם בליסבון יש גשר תלוי מדהים צבוע באדום, מעל נהר טאגוס במקום שער הזהב (שנבנה על ידי אותו מהנדס שבנה את גשר מפרץ סן פרנסיסקואוקלנד), שבע גבעות תלולות, ורכבלים אייקוניים, בעלי גוון רב. גלישת גלים ברמה עולמית במרחק של 30 דקות משם באריסיירה (Ericeira), ובנאזארה (Nazaré). אומר ג'סי לוט, 35, תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת קליפורניה שהגיע מסן דייגו והיום עומד בראש ההתרחבות האירופית של Beyond, סטארטאפ קליפורני לוהט עם נוכחות הולכת וגדלה בליסבון, "זה מרגיש כאילו זה סן פרנסיסקויש לה אפילו גשר גולדן גייט, ואת קו החוף הזה מליסבון לקסקאיס עם הגלישה המדהימה".

החופש החדש שמאפשר לרבים מקליפורניה לעבוד מכל מקום רק מעלה את הפיתוי של פורטוגל. המגפה חשפה סדקים במדינה שנבנים כבר שנים בקליפורניה: מחירי הדיור שיצאו מכלל שליטה, משבר חסרי הבית שלא נמצא לו פתרון, עלייה בשיעורי פשיעה. היינו עדים ליציאה מסיבית בשנה האחרונה לשטחי המרעה הירוקים יותר של אוסטין ומיאמי. או שלא. נתוני הדואר הוכיחו כי "תופעה״ זו הייתה מוגזמת מאד;רוב המפונים מאזור המפרץ עברו 10 ק"מ למחוז אלמדה, עד סקרמנטו או דרומה לסן דייגו. אבל זה לא כל הסיפור. החיים קשים עבור רבים בכל כך הרבה חלקים של המדינה, וניתן להבין מדוע מדינה זעירה כמו פורטוגל 9,000 ק״מ משם מזכירה לנו מה קליפורניה יכלה להציעה פעם, ואת הכוחות מאחורי הפזורה הקליפורנית ההולכת וגדלה שם.

במהלך המשבר הפיננסי העולמי הקשה של 2007-2008, מאות אלפי אנשי מקצוע פורטוגלים איבדו משרות ממשלתיות ותאגידים. יזמות הפכה לדרך של יציאה מהמשבר. "אם אתה רוצה להתחיל תנועה או ליצור מערכת אקולוגית, הצעד הראשון הוא לעורר השראה", נזכר ריקרדו מרוואו (Ricardo Marvão), בן 43, מהאקסלרטור Beta I הצעיר בליסבון, שב-2011 יצא לאודיסיאה עולמית עם שותפיו כדי "להסתכל על הדברים השונים שקורים ולאסוף את מה שעשוי לעבוד בליסבון". התחנה הראשונה שלהם הייתה קליפורניה, עם ביקורים מאירי עיניים בגוגל, פייסבוק, סטנפורד וIDEO. לאחר מכן הזמין מרוואו עשרה אנשי טכנולוגיה בולטים מקליפורניה לכנס בשם עמק הסיליקון מגיע לליסבון שהפך לזרז מרכזי לחדשנות.

כך נולד גשר תרבותי וכלכלי מועיל בין קליפורניה לפורטוגל. הפרס הפורטוגלי למיליארדים של קליפורניה בהון סיכון, רשתות יזמות עמוקות, מומחיות במכירות, שיווק והרחבת סטארטאפים. בתמורה הם מציעים עובדים נחושים ומוכשרים דוברי אנגלית שוטפת (המדינה מדורגת במקום 7 בעולם בדיבור אנגלית כשפה שנייה), וידידותי לסטרטאפים. ״אתה מקבל את האנשים הנהדרים האלה שאם היית באזור המפרץ, היה קשה מאוד למצוא אותם, במיוחד עם האישיות הפורטוגלית הזואומר לוט. ״חמים ומשתפים פעולה, הם רוצים לעבוד איתך״. תכניות ויזה המנוהלות על ידי ממשלת פורטוגל מייעלות את התהליך להעסקת עובדים אמריקאים. המיסים נמוכים. פס רחב נמצא בכל מקום. כבל סיב אופטי טרנסאטלנטי ישיר מספק מהירויות רשת ביתית בממוצע של גיגהבייט לדקה. יש אפילו את יתרון אזור הזמן הפורטוגלי: שעה קרובה יותר משאר אירופה לקליפורניה וניו יורק.

שינוי עמדות כלפי תעסוקהומעסיקיםמניע גם את הפזורה. המשפחה נמצאת במקום הראשון בפורטוגל, והמדינה מציעה איזון בין עבודה לחיים שהאמריקאים הצעירים דורשים במיוחד, כפי שמעידים סיפוריהם של גולים מקליפורניה שמשתקעים שם.

קחו את מאט ווייט, בן 33, שעבד בלוס אנג'לס על מודל מימון לסרטים עצמאיים לפני שעבר לאזור המפרץ, שם הפך לבעל ואבא זמן קצר לפני שהשיק את הסטארטאפ שלו Apres, "החלק המאתגר של סן פרנסיסקו היה היעדר תשתית למשפחות", הוא נזכר. "האופי התחרותי של מעונות היום והעלויותזה כמו לשים את הילד שלך בהרווארד״פורטוגל הבטיחה יותר איזון של "מדינה יפה לגדל את ילדינו". המשפחה התיישבה בקסקאיס (Cascais) – דמיינו סנטה ברברה אירופאית – 30 דקות מערבית לליסבון, ולא הביטו לאחור.

נתן האדלוק, בן 39, התגורר בניופורט ביץ' ועבד עבור סטארטאפ כאשר הוא ואשתו ערכו רשימה של עשר הערים המובילות שלהם. ליסבון עלתה במהירות למקום הראשון. "אנחנו רוצים להאט את החיים, ולשקוד יותר אחר התשוקות שלנו, וזה היה הניצוץ של פורטוגל", הוא אומר. בסתיו 2019, האדלוק השתתף בתוכנית סטארטאפ פורטוגל המציעה שבוע של שיעורים "שבהם הם מראים לך את רחבי ליסבון, ואומרים לך איך זה להיות יזם". טיול לאלנטז'ו שיכנע אותם סופית. בני הזוג נחתו בליסבון רגע לפני הסגר במרץ 2020, אך גם במהלך המגפה האדלוק התחבר לרשת המשגשגת של גולים מוכשרים ממוקדי משימה.

קבלת הפנים החמה הזו נטועה בתרבות הפורטוגזית. לפני שלוש שנים, מונץ פיורנטיני, 53, מומחית למשאבי אנוש שעבדה בלוס אנג'לס, החליטה לעבור לליסבון. היא פגשה בחורה מקומית המחפשת שותפה לדירה ועשתה את הצעד. "בלילה הראשון שלי הלכתי למפגש נוודים דיגיטליים, פגשתי חברה חדשה, וביום השני השותפה שלי לקחה אותי לחדר הכושר שלה", היא נזכרת. היא יצרה במהירות חברים וקשרים עסקיים; היא הוציאה 250 מיילים בלינקדאין למנכ"לים פורטוגזים בתקווה שאחד מהם ידבר עם "בחורה רזה ומקועקעת", והיא הייתה המומה כש"עשרים וחמישה מהם שתו איתי קפה". כיום פיורנטיני היא ראש כוח אדם במשרד ליסבון של Kencko, סטארטאפ בתחום הבריאות.

בעוד קליפורניה נאבקת להתאושש מהמשבר הקיומי שלה כמדינה שרבים מתושביה מאמינים כי היא נמצאת בירידה, פורטוגל מציעה הזדמנות שנייה לחיות את החיים הטובים של קליפורניה של פעם. אז צפו לראות עוד אלפי מחפשי תרבות, גלים והזדמנויות טכנולוגיות בליסבון ופורטו.

"לעתים קרובות הם מתבדחים שפעם פורטוגל וקליפורניה היו אחת, והן התפצלו", אומרת פרננדה קארפיניה, לשעבר מנהלת פיתוח באולפני פרמאונט בלוס אנג'לס, וכיום מייסדת ומנכ"לית של אולפני WE Global ומובילה את התרחבותה לליסבון. "האקלים זהה, הצמחים זהים, זה די פראי."

לינק לכתבה המקורית:
https://www.lamag.com/culturefiles/the-new-california-dream-is-in-portugal/

 

לקבלת מידע ואו תיאום פגישה, חייגו אלינו 054-8295829 או השאירו פרטים:

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.